Element graficzny

W lutym 2025 roku Ministerstwo Finansów ogłosiło konsultacje w sprawie zmian Ustawy o Biegłych Rewidentach (UoBR). Platforma Audytorzy JZP wsparła w procesie przygotowania postulatów zmian Polską Izbę Biegłych Rewidentów (PIBR) oraz poparła zgłoszone przez PIBR postulaty. Równolegle, członkowie Platformy Audytorzy JZP wypracowali wspólne, jednolite i szczegółowe stanowiska w siedmiu kwestiach, które mają szczególne znaczenie dla członków platformy i ich klientów, ale mogą być też istotne dla innych firm audytorskich oraz pozostałych interesariuszy - zaprezentowanych poniżej. Obejrzyj też krótki film wprowadzający do tematyki stanowisk oraz zobacz booklet zawierający same podsumowania stanowisk w formie graficznej prezentowanej na tej stronie. 

Na tej stronie, oprócz stanowisk, umieściliśmy też materiały dodatkowe, stworzone z myślą o przybliżeniu problematyki poruszanej w danym stanowisku i wykorzystane na konferencji "Audyt dla bezpiecznego rozwoju biznesu" zorganizowanej przez nas 9 czerwca 2025. Dla lepszego zrozumienia kontekstu niektórych przykładów polecamy zapoznanie się z krótkim fragmentem wprowadzającym lub slajdami opisującym środowisko badającej firmy i badanego podmiotu. Całość treści dotyczących konferencji znajduje się na stronie poświęconej konferencji.

Wspomniany powyżej list wspierający postulaty PIBR, pozostałe listy dotyczące zmian legislacyjnych opublikowane przez nas prezentowane są na naszej stronie głównej.  

Platforma Audytorzy JZP  jest otwarta na szeroką dyskusją o powyższych zagadnieniach i innych kwestiach istotnych dla funkcjonowania rynku audytu w Polsce. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu pod adresem audytorzyjzp@pracodawcyrp.pl 

Stanowisko w sprawie: Nieważność badania z mocy prawa

Dotyczy: Ryzyk dla funkcjonowania badanych jednostek (w tym w szczególności jednostek zainteresowania publicznego) i ich organów oraz badających ich firm audytorskich wynikających z zapisów legislacyjnych dotyczących nieważności badania z mocy prawa. Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice.

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA

Stanowisko w sprawie: „Biała lista” usług dozwolonych /„czarna lista” usług zakazanych

Dotyczy: Utrudnień w rozwoju polskiego rynku usług audytorskich, polskich podmiotów oraz praktycznych problemów dla naszych klientów i ich organów spowodowanych dodatkowymi ograniczeniami (ponad wymogi UE, które funkcjonują prawie we wszystkich krajach Unii) narzuconymi przez polską ustawę w odniesieniu do usług dozwolonych świadczonych przez audytora na rzecz badanych jednostek zainteresowania publicznego (zawartymi w art 136 ust. 1 i 2 ustawy). Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice. 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA

Stanowisko w sprawie: Język dokumentacji funkcjonowania firmy audytorskiej i akt badania 

Dotyczy: Utrudnienia działania firm audytorskich i utrudnienia efektywnego funkcjonowania nadzoru wynikających z ustawowych wymogów dotyczących stosowania języka polskiego przez firmy audytorskie. Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice. 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA

Stanowisko w sprawie: Limit wynagrodzenia za usługi dodatkowe dla badanych JZP  

Dotyczy: Wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania europejskiego mechanizmu ograniczenia wynagrodzenia za usługi dodatkowe świadczone przez audytora jednostki zainteresowania publicznego (tzw. fee cap) i wynikające stąd problemy dla badanych jednostek oraz dla sprawnego funkcjonowania i rozwoju polskich firm audytorskich. Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice. 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA

Stanowisko w sprawie: System oceny / skalowalności naruszeń audytora oraz możliwości rozwiązania sporów z organem regulacyjnym na drodze mediacji  

Dotyczy: Utrudnionej efektywności procesu sprawowania nadzoru nad rynkiem usług audytorskich i funkcjonowaniem firm audytorskich wynikającej z: (i) ograniczonych prawnie możliwości stosowania mechanizmu skalowalności przez organ nadzoru w sprawach ewentualnych naruszeń przepisów przez biegłych rewidentów i firmy audytorskie; oraz (ii) braku zachęt legislacyjnych do efektywnego stosowania mechanizmu mediacji w rozwiązywaniu kwestii spornych pomiędzy organem nadzoru, a biegłym rewidentem/firmą audytorską, co łącznie stanowi problem dla firm audytorskich, ale też, naszym zdaniem, dla sprawnego funkcjonowania nadzoru. Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice. 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA

Stanowisko w sprawie: Usługi zabronione

Dotyczy: Niektórych ograniczeń narzuconych przez UoBR dotyczących usług biegłego rewidenta (art. 69 ust. 9) i wynikających z tego problemach oraz wątpliwościach zarówno dla firm audytorskich, badanych podmiotów jak też innych interesariuszy. Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice. 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA

Stanowisko w sprawie: Konflikt prawa zamówień publicznych z ustawą o biegłych rewidentach i ustawą o rachunkowości

Dotyczy: Utrudnień w efektywnym funkcjonowaniu rynku usług audytorskich spowodowanych sprzecznościami między zapisami Ustawy o biegłych rewidentach i Ustawy o rachunkowości oraz zapisami Prawa zamówień publicznych (które jest obligatoryjnie lub dobrowolnie stosowane przez naszych klientów). Podsumowanie stanowiska znajduje się w załączonej grafice. 

ZAPOZNAJ SIĘ Z PEŁNĄ TREŚCIĄ STANOWISKA
Element graficzny
Element graficzny