Instytucja dialogu trójstronnego w Polsce, funkcjonująca na poziomie centralnym. Stanowi ona forum współpracy strony pracowników, strony pracodawców oraz strony rządowej. Została utworzona na mocy Ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Rada zastąpiła działającą od 1994 r. Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych.
Rada Dialogu Społecznego (RDS)
Cele Rady Dialogu Społecznego:
- zapewnienie warunków do rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki i spójności społecznej
- realizacja zasady partycypacji i solidarności społecznej w zakresie stosunków zatrudnienia
- działanie na rzecz poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk oraz strategii społeczno-gospodarczych, a także budowania wokół nich społecznego porozumienia poprzez prowadzenie przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu organizacji pracowników i pracodawców oraz strony rządowej
- wspieranie prowadzenia dialogu społecznego na wszystkich szczeblach jednostek samorządu terytorialnego
Kompetencje
Rada Dialogu Społecznego ma prawo:
- przygotowywać projekty aktów prawnych, które są obligatoryjnie rozpatrywane przez Radę Ministrów (tzw. quasi inicjatywa ustawodawcza)
- występować do właściwego ministra z wnioskiem o wydanie lub zmianę aktu prawnego
- wnioskować do Rady Ministrów o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie projektu aktu normatywnego
- kierować zapytania do właściwych ministrów, którzy muszą udzielić na nie odpowiedzi w terminie do 30 dni
- występować do Sądu Najwyższego z wnioskiem o rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, jeżeli w orzecznictwie Sądu Najwyższego lub sądów powszechnych ujawniły się rozbieżności w wykładni prawa
- podjąć uchwałę o wystąpieniu przez Przewodniczącego Rady do Sejmu i Senatu z wnioskiem o umożliwienie przedstawienia Sejmowi lub Senatowi informacji dotyczącej spraw o istotnym znaczeniu w zakresie właściwości Rady,
- podjąć uchwałę o wystąpieniu przez Przewodniczącego Rady do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej, w przypadku niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego
Do zadań Rady Dialogu Społecznego należy:
- opiniowanie projektów aktów prawnych
- opiniowanie wstępnej prognozy wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej oraz przedstawianie propozycji w sprawie wzrostu w następnym roku wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej, a także zwiększenia minimalnego wynagrodzenia oraz emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- opiniowanie założeń projektu budżetu państwa oraz projektu ustawy budżetowej
- przedstawianie stanowisk w sprawach wniesionych przez Radę Ministrów, jej członków i inne organy państwowe
- rozpatrywanie kierowanych do Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego wniosków dotyczących spraw objętych zakresem właściwości Rady Dialogu Społecznego
Skład
Członkami Rady Dialogu Społecznego są przedstawiciele: rządu, reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców.
Reprezentatywne organizacje pracodawców:
- Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej
- Konfederacja Lewiatan
- Związek Rzemiosła Polskiego
- Związek Pracodawców Business Centre Club
- Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
- Federacja Przedsiębiorców Polskich
Reprezentatywne organizacje związkowe:
- NSZZ „Solidarność”
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
- Forum Związków Zawodowych
Członkami Rady Dialogu Społecznego z ramienia Pracodawców RP są:
- Rafał Dutkiewicz – Wiceprzewodniczący RDS
- Jacek Cieplak
- Joanna Makowiecka-Gatza
- Iwona Sroka
Sekretarz Prezydium RDS z ramienia Pracodawów RP:
Szymon Witkowski
Więcej informacji o RDS znajdą Państwo tutaj.
Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego
Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego są regionalnymi instytucjami dialogu społecznego w Polsce, które zastąpiły działające wcześniej Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego (WKDS). Tworzenie oraz zapewnienie funkcjonowania WRDS jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, zleconym marszałkowi województwa, finansowanym w drodze dotacji celowej. O utworzeniu WRDS postanawia marszałek województwa na wspólny wniosek co najmniej jednej organizacji pracodawców oraz co najmniej jednej organizacji pracowników.