Akademia stanowienia i monitorowania prawa

Element graficzny

Kogo szukamy?

Zachęcamy do udziału w Projekcie wszystkich zainteresowanych członków Pracodawców RP, którzy zgłoszą swoich Przedstawicieli.

Co oferujemy?

Głównym celem Projektu jest zwiększanie kompetencji dotyczących procesu legislacyjnego w Polsce w zakresie sporządzania, prezentowania i upowszechniania w różnych formach opinii projektów aktów prawnych, zasad i celów oceny skutków regulacji [OSR], warunków wpływu na regulacje prawne, możliwości ochrony interesów różnych grup odbiorców, niezbędnych do efektywnego udziału tych organizacji w procesie stanowienia oraz monitorowania prawa/polityk publicznych.

W ramach Projektu przewidziano:

  • DARMOWE SZKOLENIA (stacjonarne i zdalne) - z zakresu stanowienia i monitorowania prawa, kompetencji analitycznych i „miękkich”, niezbędnych do aktywnego udziału w procesie legislacyjnym na różnych jego etapach.

W trakcie szkoleń zostanie położony silny nacisk na praktyczne aspekty i możliwości udziału w przebiegu prac legislacyjnych. Istotnym elementem będzie omówienie 7 zasad stanowienia prawa oraz odwołania do dobrych praktyk, które nie wynikają wprost z przepisów prawa, ale ukształtowały się w trakcie funkcjonowania polskiego parlamentaryzmu. Zagadnienia będą się odwoływać do identyfikacji potencjalnego wpływu zmian w prawie na rynek pracy w kontekście zatrudnienia  i umiejętności.

  • INDYWIDUALNE KONSULTACJE POSZKOLENIOWE – celem konsultacji będzie rozwój i utrwalenie praktycznych umiejętności stosowania konkretnych rozwiązań w kontekście opiniowania projektów aktów normatywnych.

W trakcie konsultacji uczestnicy Projektu uzyskają profesjonalną pomoc m.in. w zakresie formułowania konkretnej opinii do projektu aktu normatywnego, sporządzania OSR, weryfikowania prawidłowości OSR, identyfikacji możliwości wpływu na procedurę prawodawczą, analizy projektów aktów pod kątem elementów istotnych dla danej grupy przedsiębiorców.

Szkolenia będą organizowane w dużych miastach wojewódzkich lub powiatowych na terenie całej Polski, z dogodnym dojazdem. Miejsca i terminy realizacji szkoleń zależeć będą od wyników rekrutacji Uczestników/Uczestniczek Projektu.

W trakcie szkoleń stacjonarnych, realizowanych po 8 godz. dziennie, uczestnikom projektu oraz trenerom/trenerkom zapewniona zostanie przerwa kawowa i lunch, osobom korzystającym z noclegu – kolacja. Każdy Uczestnik Projektu otrzyma również niezbędne materiały szkoleniowe.

Szkolenia oraz doradztwo poszkoleniowe będą odbywały się w okresie: III kwartał 2025 – IV kwartał 2026.

Dlaczego warto?

Realizowany Projekt przyczyni się m.in. do:

  • intensyfikacji i zwiększenia jakości aktywności Pracodawców RP oraz partnerów społecznych w monitorowaniu procesu legislacyjnego,
  • wzrostu skuteczności i efektywności podejmowanych przez Pracodawców RP oraz partnerów społecznych statutowych działań (zajmowanie stanowisk i prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką, stosunkiem pracy, warunkami działań pracodawców, promowanie i inicjowanie dział w zakresie zatrudnienia i umiejętności w odpowiedzi na wyzwania demograficzne wpływające na rynek pracy) i zadań (formułowanie i publicznie prezentowanie opinii i stanowisk zgodnych z interesami pracodawców, oddziaływanie na polityki społeczno-gospodarczej, identyfikowanie zagrożeń i proponowanie rozwiązań na rzecz wyzwań związanych  ze zmianami na rynku pracy),
  • wzrostu pożądanych zmian społecznych i gospodarczych i efektywnego kształtowania polityk publicznych w obszarze zatrudnienia i umiejętności, tak by skutecznie wspierać dostosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian.

Projekt „Akademia stanowienia i monitorowania prawa Pracodawców RP” realizowany jest przez Pracodawców RP przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Okres realizacji projektu: 01.01.2025 - 31.12.2026 r.

Obszar realizacji projektu: cała Polska

Grupa docelowa:

Zachęcamy do udziału w Projekcie wszystkich zainteresowanych członków Pracodawców RP, którzy zgłoszą swoich Przedstawicieli.

Projekt skierowany jest do 140 Przedstawicieli (84 kobiet, 56 mężczyzn) z minimum 10 organizacji partnerów społecznych, w tym:

  • 10 Przedstawicieli (5 kobiet, 5 mężczyzn) Beneficjenta,
  • 130 Przedstawicieli (79 kobiet, 51 mężczyzn) z minimum 9 organizacji członkowskich z obszaru całej Polski (regionalnych lub branżowych), zrzeszonych w strukturach PRP, zaangażowanych w ramach struktur PRP w proces oddziaływania i monitorowania stanowienia prawa w Polsce.

Cel: Podniesienie intensywności, jakości i efektywności udziału Pracodawców RP i jej Przedstawicieli w procesie legislacyjnym i dialogu społecznym, stanowienie prawa będzie prowadzić do pożądanych zmian społecznych i gospodarczych i efektywnego kształtowania polityk publicznych w obszarze zatrudnienia i umiejętności, tak by skutecznie wspierać dostosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian.

Główne zadania realizowane w ramach Projektu:

1.   Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla Uczestników Projektu.

Zakres tematyczny szkoleń:

  • Dla Przedstawicieli PRP i Przedstawicieli Organizacji Członkowskich PRP:
  • WYSTĄPIENIA MEDIALNE (14 grup: 8 stacjonarnie, 6 zdalnie) x 32 godz. – m.in. formy wypowiedzi pisemne i ustne dla mediów, ćwiczenia przed kamerą, mikrofonem,
  • KOMPETENCJE MIĘKKIE (14 grup: 8 stacjonarnie, 6 zdalnie) x 16 godz. - m.in. techniki negocjacyjne, radzenie sobie ze stresem, organizacja pracy,
  • Dla Przedstawicieli PRP:
  • OPRACOWANIE OPINII DO PROJEKTÓW AKTÓW NORMATYWNYCH (1 grupa – stacjonarnie x 16 godz.) – m.in. kompozycja opinii, sposoby argumentacji, dostosowanie opinii do jej celu jakim jest efektywne oddziaływanie na proces legislacyjny i do etapu prac legislacyjnych,
  • OCENA SKUTKÓW REGULACJI [OSR] (1 grupa – stacjonarnie x 16 godz.) – m.in. opracowanie i weryfikowanie prawidłowości OSR załączanych do projektów aktów prawnych, sporządzanie cząstkowych OSR do proponowanych w stanowisku/opinii rozwiązań prawnych,
  • PROCES LEGISLACYJNY NA POZIOMIE KRAJOWYM (1 grupa – stacjonarnie x 16 godz.) – m.in. procedura rządowa i parlamentarna, konsultacje publiczne i inne możliwości wpływania na kształt regulacji,
  • Dla Przedstawicieli Organizacji Członkowskich PRP:
  • ZASADY TWORZENIA PRAWA, PROCEDURY PRAWODAWCZE, DOSTĘP DO INFORMACJI (13 grup – 7 stacjonarnie, 6 zdalnie x 32 godz.) – m.in. elementarz tworzenia prawa, procedury, identyfikacja etapów, w których partnerzy społ. mogą wpływać na procedurę, formalne warunki wpływu na poszczególnych etapach,
  • JAK DBAĆ O INTERES PRZEDSIĘBIORCY W PROCESIE PRAWODAWCZYM (13 grup – 7 stacjonarnie, 6 zdalnie x 32 godz.) - weryfikacja projektów aktów prawnych pod kątem elementów istotnych dla danej grupy przedsiębiorców, inicjowanie zmian przepisów, formułowanie i konkluzywność uwag do projektów, dokumenty towarzyszące projektom - OSR, raport z konsultacji.
  • WPROWADZENIE DO PROCEDUR PRAWODAWCZYCH: WARSZTAT Z GRĄ SYMULACYJNĄ (13 grup stacjonarnie x 16 godz.) - w trakcie gry uczestnicy będą wcielać się w określone role i realizując zadania czy case study, które postawi przed nimi gra, będą dążyć do osiągnięcia określonego celu gry. W trakcie rozgrywki drużyny będą mierzyć się z zadaniami lub case study, które pozwolą im zdobywać określone zasoby (punkty), które wykorzystają do budowania potencjału drużyny. Wykonywane zadania będą dotyczyć tematyki powyższych bloków tematycznych szkoleń.

Założenia:

  • 1 godz. szkolenia = 60 min,
  • Szkolenia będą organizowane w dużych miastach wojewódzkich lub powiatowych na terenie całej Polski, z dogodnym dojazdem. Miejsca i terminy realizacji szkoleń zależeć będą od wyników rekrutacji Uczestników/Uczestniczek Projektu.
  • SZKOLENIA STACJONATRNE: w dni robocze/weekendy, w blokach 2-dniowych, 8 h dziennie,
  • Łącznie 70 grup średnio po 10 os. (min. 8 os., max 16 os.);
  • SZKOLENIA STACJONARNE (łącznie 46 grup): w ośrodkach szkoleniowych w miastach wojewódzkich/większych powiatowych, z dogodnym dojazdem, sale i budynki dostosowane do osób z niepełnosprawnością, dla wszystkich uczestników szkoleń i trenerów: lunch, przerwa kawowa, dla 70% uczestników projektu noclegi, kolacje i zwrot kosztów dojazdu.
  • SZKOLENIA ZDALNE (łącznie 24 grupy): w czasie rzeczywistym, na platformie do szkoleń on-line.
  • W ramach szkoleń wykłady wyniosą maksymalnie 40% czasu trwania, pozostała część to formy aktywizujące Uczestników Projektu: ćwiczenia, case-study, dyskusje, warsztaty komputerowe, w oparciu o przykłady w zakresie zatrudnienia i umiejętności, analizy wpływu na rynek pracy.
  • Przewidziano 1-2 trenerów do przeprowadzenia pojedynczego szkolenia.
  • W trakcie szkoleń stacjonarnych, realizowanych po 8 godz. dziennie, uczestnikom projektu oraz trenerom/trenerkom zapewniona zostanie przerwa kawowa i lunch, osobom korzystającym z noclegu – kolacja.
  • Każdy Uczestnik Projektu otrzyma niezbędne materiały szkoleniowe.

2.   Przeprowadzenie dla Uczestników Projektu indywidualnego doradztwa poszkoleniowego:

Założenia:

  • Zaplanowano średnio 4 godz. konsultacji na 1 Uczestnika Projektu.
  • 1 godz. doradztwa = 60 min.
  • Doradztwo przewidziano w formie bezpośrednich spotkań, telefonicznie lub za pomocą komunikatorów internetowych (min. 70% czasu pracy doradcy) oraz samodzielnej pracy doradcy na podstawie skanów dokumentacji otrzymanej od Uczestnika Projektu (max 30% czasu pracy).
  • W trakcie konsultacji Uczestnicy Projektu uzyskają profesjonalną pomoc w zakresie m.in. formułowania konkretnej opinii do projektu aktu normatywnego, sporządzania OSR, weryfikowania prawidłowości OSR, identyfikacji możliwości wpływu na procedurę prawodawczą, analizy projektów aktów pod kątem elementów istotnych dla danej grupy przedsiębiorców, konsultacji sformułowanych uwag do Projektu.
  • Konsultacje będą prowadzone w siedzibie PRP, siedzibie organizacji członkowskiej PRP, w siedzibie członka PRP/organizacji członkowskiej lub innym miejscu łatwo dostępnym dla Uczestników Projektu/zdalnie.
  • Wyznaczone zostaną dni i godz. konsultacji (harmonogram konsultacji), a Uczestnicy Projektu otrzymają dane kontaktowe doradców (mail, telefon, link do spotkania). Doradcy będą udzielali uczestnikom projektu konsultacji w wyznaczonych godzinach.

3.   Przygotowanie i udostępnienie Uczestnikom Projektu materiałów szkoleniowych (teczka, notes, długopis, pendrive z wgranymi materiałami szkoleniowymi).

Efekty: W efekcie projektu przedstawiciele organizacji partnerów społecznych podniosą kompetencje z zakresu budowania zdolności partnerów społecznych.

Wartość projektu: 2 619 966,80 PLN

Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 2 541 366,80 PLN

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. 

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Nabór do Projektu:
Rekrutacja do Projektu prowadzona będzie cyklicznie, docelowo w 21-dniowych rundach (dni kalendarzowe) przez cały okres realizacji Projektu.

W każdym kwartale planowana jest 1 runda naboru, zgodnie z Harmonogramem Naborów. Harmonogram będzie aktualizowany na bieżąco.

HARMONOGRAM NABORÓW

W przypadku wpływu dużej liczby zgłoszeń, możemy zakończyć rundę naboru wcześniej niż przewidziane 3 tygodnie. Zastrzegamy sobie również prawo wydłużenia czasu trwania rundy naboru. W przypadku zmiany terminu zakończenia danej rundy, informacja ta zostanie zamieszczona na stronie internetowej Projektu.

Po każdej rundzie naboru zostanie opracowana lista rankingowa. Pod uwagę będziemy brali datę zgłoszenia do Projektu i termin złożenia kompletu wymaganych dokumentów rekrutacyjnych.

W przypadku większej liczby zgłoszeń, pierwszeństwo będą mieli uczestnicy, którzy otrzymali punkty premiujące. Pozostali uczestnicy zostaną wpisani na listę rezerwową.

W ramach rekrutacji do projektu przyjęto następujące kryteria premiujące:

  • zatrudnienie w organizacji członkowskiej PRP, która do dnia zgłoszenia nie brała udziału w procesie monitorowania/oddziaływania na legislację – 1 pkt
  • kobieta zgłoszona do udziału w Projekcie – 1 pkt

Sposób aplikowania:

Dokumenty zgłoszeniowe przyjmowane będą elektronicznie na adres mailowy: dfe@pracodawcyrp.pl. Dopuszcza się przesłanie dokumentów zgłoszeniowych pocztą/kurierem/osobiście do Biura Projektu.

Dokumenty, w tym oświadczenia i zaświadczenia składane przez Organizację członkowską PRP w procesie rekrutacji powinny być podpisane i ostemplowane w miejscach do tego przewidzianych – w przypadku dokumentów składanych w postaci papierowej) lub podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w przypadku dokumentów składanych w postaci elektronicznej) przez osoby upoważnione do reprezentowania Organizacji członkowskiej PRP (zgodnie z CEIDG lub KRS).

Więcej informacji o procesie rekrutacji można znaleźć w Regulaminie Rekrutacji.

BIURO PROJEKTU:

Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej

ul. Berneńska 8

03-976 Warszawa



Wszelkie pytania dotyczące Projektu "Akademii stanowienia i monitorowania prawa", procesu rekrutacji oraz dokumenty zgłoszeniowe należy kierować na adres e-mail: dfe@pracodawcyrp.pl.

Dopuszcza się przesłanie dokumentów zgłoszeniowych również pocztą/kurierem/osobiście do Biura Projektu.

Więcej informacji o procesie rekrutacji można znaleźć w Regulaminie Rekrutacji.