27 listopada br. Ministerstwo Zdrowia złożyło autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (UD 86). W piśmie przewodnim przekazano jednocześnie sugestię umieszczenia projektu w porządku obrad najbliższego posiedzenia Stałego Komitetu Rady Ministrów. Przyjęcie takiego trybu procedowania byłoby niewłaściwe i godziłoby w zasady stanowienia prawa w Polsce.
Pracodawcy RP, po dokonanej analizie zaproponowanych autopoprawką zmian do projektu, stoją na stanowisku, że ze względu na znaczące i daleko idące zmiany pierwotnego (wcześniej opiniowanego) przedłożenia projekt ten powinien bezwzględnie trafić do ponownego zaopiniowania. Przedstawiona autopoprawka dotyczy uzupełnienia ww. projektu ustawy o zmiany związane z obrotem tzw. woreczkami z nikotyną. Autopoprawka wprowadza zatem do ustawy nową kategorię produktu powiązanego. To sprawia, że regulacja objęłaby swoim zasięgiem zupełnie nowe wyroby. Znacznie zmienia to dotychczasowe obszary regulacji zawarte w projekcie UD 86.
Z uwagi na to, że zaproponowane autopoprawką rozwiązania nie były dotychczas poddawane opiniowaniu i konsultacjom społecznym, w celu zagwarantowania prawidłowości przebiegu procesu legislacyjnego zaproponowane autopoprawką przepisy, wprowadzające tak daleko idące zmiany, powinny zostać skierowane do ponownego zaopiniowania, a w przekonaniu Pracodawców RP nawet do ponownych konsultacji społecznych.
Działając na podstawie § 61 Uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 Regulamin pracy Rady Ministrów, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może zwrócić projekt organowi wnioskującemu, zobowiązując go do przeprowadzenia uzgodnień, w szczególności może zobowiązać go do zorganizowania konferencji uzgodnieniowej. Kolejną bardzo istotną kwestią jest fakt konieczności notyfikacji zaproponowanych przepisów w KE m.in. z uwagi na zawarty w projekcie zakaz sprzedaży woreczków nikotynowych zawierających składniki, które nadają inny niż tytoniowy zapach lub smak. Zakaz zatem dotyczyłby produktów legalnie funkcjonujących na naszym rynku.
Należy również zwrócić szczególną uwagę na to, że zaproponowane autopoprawką rozwiązania spowodują konieczność znaczącego wydłużenia vacatio legis ustawy oraz będą wymagały wprowadzenia w niej odpowiednio długich okresów przejściowych, tak aby przedsiębiorcy mogli się dostosować do wprowadzanych rozwiązań. Ministerstwo Zdrowia, proponując uzupełnienie projektu ustawy, nie uwzględniło tych ważnych i koniecznych okoliczności w przedłożeniu z 27 listopada br. Wydaje się konieczne wypracowanie najlepszych rozwiązań w tym zakresie w duchu dialogu społecznego.
Szanowny Panie Ministrze,
Jako Minister, członek Rady Ministrów, Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów, podjął się Pan misji naprawy jakości stanowienia prawa w Polsce. Bardzo nas to cieszy, gdyż dobre prawo może być stanowione jedynie przy prawidłowo i rzetelnie przeprowadzonym procesie legislacyjnym, tj. m.in. z uwzględnieniem głosu tych, których to prawo będzie dotyczyć. Wielokrotnie dawał Pan wyraz temu, że wysoka jakość procesu stanowienia prawa, zagwarantowanie stabilności i przewidywalności prawa powinny być priorytetem dla rządzących. Wierzymy, że również tym razem będzie Pan stać na straży tych wartości.