Gospodarka, siła, wizja
Zaufało nam 19 000 firm zatrudniających przeszło 5 000 000 pracowników

Webinarium Centrum Monitoringu Sytuacji Gospodarczej „Sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw w czasach koronawirusa”

40 proc. firm zbyt długo czeka na wsparcie – wynika z najnowszych badań Centrum Monitoringu Sytuacji Gospodarczej. Rezultaty ankiety przeprowadzonej wśród polskich firm eksperci CMSG zaprezentują w najbliższy czwartek o godz. 9.00 podczas webinarium „Sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw w czasach koronawirusa”.

Badania przeprowadzone zostały w pierwszej połowie maja w formie ankiety. Wynika z niej m.in., że 40 proc. firm wskazuje na długie oczekiwanie na decyzję lub przyznanie środków.


Wyniki badania omówią:

- prof. Elżbieta Adamowicz (Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie), która przybliży obecną sytuację polskich przedsiębiorstw.

- dr Aleksander Łaszek (główny ekonomista Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju), który przedstawi m. in. poruszoną w ankiecie kwestię płynności finansowej firm.

- dr Sławomir Dudek (główny ekonomista Pracodawców RP, koordynator CMSG), który zaprezentuje kluczowe wnioski wynikające z badania w tym ocenę firm w zakresie korzystania z instrumentów pomocowych w tarczach antykryzysowych.

Moderatorem będzie dr hab. Marcin Kawiński z SGH.

W drugiej części spotkania eksperci CMSG odpowiedzą na pytania uczestników, które będzie można zadawać żywo na czacie. 

Udział jest bezpłatny, ale aby uczestniczyć w webinarium należy zarejestrować się tutaj. 

Zapis webinarium będzie dostępny na kanale Pracodawców RP na YouTube.


Agenda

1. Jaki jest ten kryzys? Inny, czy może podobny. Diagnoza sytuacji oczami przedsiębiorców:

• ogólne odczucia
• przychody 
• zatrudnienie 


2. Identyfikacja przyczyn spadku przychodów przez przedsiębiorców (np. spadek popytu). Czy coś zaskakuje?


3. Na ile prawdziwa jest narracja „spadek popytu = spadek przychodów = problemy z płynnością”. Jak ekonomiści opowiadają o tym kryzysie?

4. Z czego korzystają przedsiębiorcy i jak oceniają poszczególne rodzaje wsparcia:

• pomoc państwa (tarcza antykryzysowa, tarcza finansowa) – jasność przepisów, proces wnioskowania, zakres i poziom pomocy (między skutecznością i efektywnością)
• wsparcie komercyjne (dostępność)
• rezerwy i własne oszczędności (czy są i ewentualnie, jak są wykorzystywane) 

5. Prognozy pracodawców

• przychody
• zatrudnienie
• płynność 

6. Kryzys, kęska czy okazja?

• planowanie działań zwiększających odporność na kryzys
• chęć podjęcia oraz ewentualne obszary zmian
•  czy jest szansa na modernizację polskiej gospodarki?


7. Przyszłość gospodarcza oczami przedsiębiorców