Gospodarka, siła, wizja
Zaufało nam 19 000 firm zatrudniających przeszło 5 000 000 pracowników

Katarzyna Siemienkiewicz dla PrawoPL: Świadczenie pracy przez pracownika w czasie kwarantanny wymaga zgody obu stron

Przepisy ustawy w sprawie COVID-19 wyraźnie określają, że pracownikowi w kwarantannie pracodawca może zlecić wykonywanie pracy zdalnej – ocenia w rozmowie z PrawoPL ekspertka Pracodawców RP ds. prawa pracy Katarzyna Siemienkiewicz.

– Z wyjaśnień wydanych w tej sprawie przez ZUS wynika, że kwarantanna nie jest tożsama ze zwolnieniem lekarskim i oznacza odosobnienie osoby zdrowej. Dlatego pracownik ma możliwość wykonywania pracy. Oczywiście polecenie wykonywania pracy zdalnej w takiej sytuacji nie ma charakteru bezwzględnie wiążącego, bowiem pracownik ma wybór czy będzie korzystał z wynagrodzenia/zasiłku chorobowego czy też wróci do wykonywania obowiązków służbowych – wyjaśnia.

– Zatem świadczenie pracy przez pracownika w czasie kwarantanny wymaga zgody obu stron – twierdzi Katarzyna Siemienkiewicz. Jak podkreśla, czym innym jest natomiast izolacja. – Zgodnie z przepisami ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, izolację należy rozumieć jako odosobnienie chorego lub podejrzanego o chorobę zakaźną, w celu uniemożliwienia przeniesienia biologicznego czynnika chorobotwórczego na inne osoby. W izolacji muszą pozostawać pracownicy, którzy otrzymali pozytywny wynik testu na COVID-19 – tłumaczy ekspertka Pracodawców RP.

Artykuł jest dostępny tutaj.