Gospodarka, siła, wizja
Zaufało nam 19 000 firm zatrudniających przeszło 5 000 000 pracowników

„Rzeczpospolita”: Potrzebne są powszechne i stałe badania pracowników

Firmy czekają na wytyczne, jak mają walczyć z alkoholem, narkotykami i wirusami u pracowników. Tymczasem pracodawcy borykają się z licznymi problemami przy prowadzeniu takich badań, m.in. ze względu na konieczność ochrony danych osobowych kontrolowanych – informuje „Rzeczpospolita”.

– Urząd Ochrony Danych Osobowych we wciąż aktualnej interpretacji z 27 czerwca 2019 r. w sprawie kontroli stanu trzeźwości podkreślił, że są to dane wrażliwe, które pracodawca może przetwarzać, gdy pracownik wyrazi na to zgodę i z własnej inicjatywy przekaże te dane – wskazuje Katarzyna Siemienkiewicz, ekspert ds. prawa pracy Pracodawców RP.

Gdy chodzi o narkotesty, UODO stoi na stanowisku, że nie ma w przepisach podstawy do ich przeprowadzania. Z kolei Ministerstwo Rodziny „nie kwestionuje' potrzeby przeprowadzania kontroli stanu trzeźwości czy obecności narkotyków. Dodatkowo główny inspektor sanitarny w kwietniu wydał wytyczne, że pracodawcy mają prawo przeprowadzać bezdotykowe mierzenie temperatury pracownikom wchodzącym na teren firmy. Ale stanowisko to nie spotkało się z akceptacją UODO – dodaje.

Artykuł jest dostępny tutaj.