Informacje gospodarcze z Chin - biuletyn nr 3

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami o sytuacji gospodarczej w Chinach, opracowanymi przez Wydział Ekonomiczno-Handlowy Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Warszawie.

1. Proklamacja Rozporządzenia regulującego nadzór i kontrolę nad produktami kosmetycznymi Rządu Chińskiej Republiki Ludowej

Rozporządzenie składające się z 6 rozdziałów i 80 artykułów, w czterech aspektach reguluje warunki działalności produkcyjnej i marketingowej dotyczącej kosmetyków oraz zasady nadzoru i zarządzania tymi produktami. Wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2021 roku.

Pierwszy aspekt dotyczy udoskonalenia systemu zarządzania klasyfikacją kosmetyków i surowców kosmetycznych. Ponadto uproszczony zostaje proces rejestracji i archiwizacji, a także rozwiązania wspierające rozwój badań i innowacji w dziedzinie kosmetyków przy optymalizacji środowiska systemu innowacji przedsiębiorstw.

Po drugie, Rozporządzenie objaśnia główne obowiązki podmiotów dokonujących rejestracji i archiwizacji kosmetyków, wzmacnia zarządzanie całym procesem produkcyjnym, marketingowym oraz kontroli jakości i bezpieczeństwa po wprowadzeniu do obrotu, ustanawia system weryfikacyjnej oceny bezpieczeństwa kosmetyków i surowców kosmetycznych oraz zasady wycofywania z obrotu kosmetyków o wątpliwej jakości, w celu zapewnienia standardów jakości i bezpieczeństwa towaru.

Trzecim aspektem jest ustanowienie systemu monitorowania i oceny ryzyka związanego z kosmetykami, ujednolicenie środków i procedur egzekwowania prawa, zwiększanie czynności kontrolnych dotyczących: spotkań odpowiedzialności, kontroli w nagłych wypadkach, przyznawania nagród oraz zbiorowych środków dyscyplinarnych za nieuczciwe działania, podnosząc tym samym poziom profesjonalizmu, skuteczności i standaryzacji działań kontrolnych.

Ponadto, Rozporządzenie kompleksowo reguluje zasady stosowania środków karnych, służących przeciwdziałaniu bezprawiu. Należą do nich: konfiskata, grzywna, nakaz wstrzymania produkcji, cofnięcie licencji oraz wyłączenie z rynku lub branży itd. Zgodnie z przepisami, środki te mają być stosowane wobec osób bezpośrednio odpowiedzialnych za poważne naruszenie przepisów prawa. W konsekwencji spowodują wyeliminowanie z rynku osób zagrażających jego porządkowi, by w ten sposób stworzyć doskonałe warunki rozwoju tym, którzy prawa przestrzegają.


2. Szczególne środki zarządzania dostępem do inwestycji zagranicznych w 2020 roku (lista ograniczonych inwestycji)

Państwowa Komisja Rozwoju i Reform oraz Ministerstwo Handlu Chińskiej Republiki Ludowej w dniu 23 czerwca 2020 r. wydały odpowiednio dekret nr 32 i 33, proklamując „Szczególne środki zarządzania dostępem do inwestycji zagranicznych w 2020 roku (lista ograniczonych inwestycji)” oraz „Szczególne środki zarządzania dostępem do inwestycji zagranicznych w testowych strefach wolnego handlu w 2020 roku (lista ograniczonych inwestycji)”. Przepisy powyższe wejdą w życie w dniu 23 lipca 2020 r., dezaktualizując tym samym ich stan obowiązujący w 2019 roku.

Nowelizacja w większym stopniu uszczupla listę ograniczonych w dostępie inwestycji zagranicznych zgodnie z zasadą nie zwiększania, zmniejszając ich liczbę z 40 do 33, a w strefie wolnego handlu z 37 do 30. Zmiany w szczególności przewidują przyspieszenie procesu otwierania kluczowych obszarów w branży usługowej. W sektorze finansowym zniesiono ograniczenia dotyczące udziałów zagranicznych w spółkach papierów wartościowych, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, spółkach kontraktowych typu futures i towarzystwach ubezpieczeń na życie. W dziedzinie infrastruktury zniesiono zasadę, że budowa i eksploatacja miejskich sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w miastach o liczbie ludności wynoszącej 500 000 lub ponad musi być kontrolowana przez stronę chińską. Ponadto, nowelizacja wprowadza rozszerzony dostęp do produkcji i rolnictwa w Chinach. W odniesieniu do produkcji, zliberalizowano ograniczenia dotyczące udziału zagranicznego w inwestycjach dotyczących produkcji pojazdów użytkowych oraz zniesiono przepisy zakazujące zagranicznych inwestycji w hutnictwie minerałów promieniotwórczych, przetwórstwie i produkcji paliw jądrowych. Z kolei w rolnictwie, w dokonywaniu selekcji i hodowli nowych odmian pszenicy oraz w produkcji nasion udział chińskiego kapitału nie powinien być mniejszy niż 34%. Nowe przepisy będą ponadto sprzyjały kontynuowaniu powstawania projektów pilotażowych w Strefie Wolnego Handlu. Projekty podejmowane w testowej Strefie Wolnego Handlu będą realizowane priorytetowo na podstawie ogólnokrajowych środków otwarcia. Warto dodać, iż zniesiono również przepisy zakazujące udziału kapitału zagranicznego w inwestycjach z dziedziny wyrobów tradycyjnej medycyny chińskiej. Ponadto, w sektorze edukacji przedsiębiorstwa całkowicie zagraniczne będą mogły zakładać instytucje kształcenia zawodowego w systemie akademickim.

 3. Umocnienie tendencji ożywienia gospodarczego w Chinach

Indeks menedżerów zakupowych w produkcji (PMI) w Chinach wyniósł w czerwcu 50,9%, co stanowi wzrost o 0,3 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem, utrzymując wynik ponad 50% przez cztery kolejne miesiące. Wskaźnik aktywności pozaprodukcyjnej wyniósł 54,4%, co stanowi wzrost o 0,8 punktu procentowego m/m. Oznacza to umocnienie tempa ożywienia gospodarczego oraz stały wzrost stabilności łańcucha przemysłowego, co z kolei stanowi podstawę stabilnego startu gospodarki w drugiej połowie roku.

Wzrost popytu na rynku chińskim. W czerwcu w kraju konsekwentnie postępowało ożywienie gospodarcze, a popyt na rynku stale rósł. Indeks nowych zamówień wyniósł 51,4%, co stanowi wzrost o 0,5 punktu procentowego m/m. Wskaźnik nowych zamówień eksportowych wyniósł 42,6%, pomimo pozycji poniżej 50%, wzrósł o 7,3 punktu procentowego miesiąc do miesiąca, a spadek eksportu znacznie się zmniejszył.

 Wzrost działalności produkcyjnej przedsiębiorstw. W czerwcu wskaźnik produkcji wyniósł 53,9%, co stanowi wzrost o 0,7 punktu procentowego m/m, utrzymując poziom ponad 53% przez cztery kolejne miesiące, przy jednoczesnym utrzymaniu wzrostu podaży. Wzrost działalności produkcyjnej spowodował wzrost popytu na produkty wyższej potrzeby w łańcuchu przemysłowym oraz odpowiednio wzrost zakupów surowców.

 Pierwszy tegoroczny wzrost zysków w przedsiębiorstwach przemysłowych. W maju całkowity zysk przedsiębiorstw przemysłowych powyżej wyznaczonego rozmiaru, wyniósł 582,34 mld juanów, poprzez wzrost o 6,0% z kwietniowego spadku 4,3% r / r i stanowi pierwszy wzrost zysku w tym roku. Od stycznia do maja br. całkowite zyski przedsiębiorstw przemysłowych, powyżej skali krajowej, wyniosły 1 843,49 mld juanów, co oznacza spadek o 19,3% r / r. Mimo iż spadek ten był nadal stosunkowo duży, zmniejszył się o 8,1 punktu procentowego w porównaniu z okresem od stycznia do kwietnia. Według stanu na dzień 27 maja, 67,4% przedsiębiorstw osiągnęło ponad 80% normalnego poziomu produkcji, co stanowi wzrost o 6,6 punktów procentowych w stosunku do wyniku z końca kwietnia.

 Stała poprawa rynku konsumentów. Wskutek różnych polityk, takich jak zwiększanie popytu krajowego i promowanie konsumpcji, spadek sprzedaży rynkowej zmniejszał się konsekwentnie przez trzy kolejne miesiące. W maju całkowita sprzedaż detaliczna towarów konsumpcyjnych spadła o 2,8% rok do roku w ujęciu nominalnym, a skala spadku ponownie się zmniejszyła o 4,7 punktu procentowego w porównaniu z tym w kwietniu. Wolumen sprzedaży samochodów osobowych w maju wzrósł o 7% r / r podczas gdy w kwietniu spadł o 2,6%; sprzedaż detaliczna kosmetyków oraz produktów sportowych i rekreacyjnych wzrosła odpowiednio o 12,9% i 15,4% r / r; sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego wzrosła o 11,4%, nadal utrzymując stosunkowo szybki dwucyfrowy wzrost; sprzedaż detaliczna sprzętu gospodarstwa domowego i sprzętu audiowizualnego, mebli oraz materiałów budowlanych i dekoracyjnych wzrosła odpowiednio o 4,3%, 3,0% i 1,9% r / r.

Utrzymanie wzrostu internetowej sprzedaży detalicznej towarów. Od stycznia do maja br. krajowa sprzedaż detaliczna towarów wzrosła o 11,5% r / r, a tempo wzrostu było o 2,9 punktu procentowego szybsze niż w okresie od stycznia do kwietnia. Internetowa sprzedaż detaliczna stanowiła 24,3% całkowitej sprzedaży detalicznej towarów konsumpcyjnych, co stanowi wzrost o 5,4 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

 4. Handel zagraniczny Chin na przestrzeni pierwszych pięciu miesięcy 2020 roku

Według danych Chińskiej Służby Celnej, od stycznia do maja br. import i eksport w chińskim handlu zagranicznym wyniósł 11,54 biliona juanów, co oznacza spadek o 4,9% r / r. W maju łączna wartość importu i eksportu wyniosła 2,47 biliona juanów, a zatem zanotowała spadek o 4,9% r / r. W tym eksport wyniósł 1,46 biliona juanów, wzrost o 1,4%, import zaś 1,01 biliona juanów, co oznacza spadek o 12,7%.

Według danych Ministerstwa Handlu, w pierwszych pięciu miesiącach tego roku rzeczywiste wykorzystanie przez Chiny kapitału zagranicznego wyniosło 355,18 mld juanów, co oznacza spadek o 3,8% r / r, czyli o 7 punktów procentowych mniej niż w pierwszym kwartale. W tym, rzeczywiste wykorzystanie kapitału zagranicznego w branży zaawansowanych technologii wzrosło o 2% r / r. W maju wyniosło ono 68,63 mld juanów, co oznacza wzrost o 7,5% r / r. Ponadto, w okresie od stycznia do kwietnia br. chińscy inwestorzy dokonali bezpośrednich niefinansowych inwestycji w 3084 zagranicznych firmach w 155 krajach i regionach, przy łącznej wartości inwestycji 235,08 mld juanów, co oznacza wzrost o 0,7% r / r.


 5. Opublikowanie raportu „China E-Commerce 2019”

 W 2019 r. liczba korzystających z Internetu w Chinach przekroczyła 900 milionów, przy stopie wykorzystaniu Internetu wynoszącej 64,5%. Wartość krajowych transakcji e-commerce wyniosła 34,81 bln juanów, w tym wartość sprzedaży detalicznej online sięgnęła 10,63 bln juanów, czyli wzrosła o 16,5% r / r. Wartość sprzedaży detalicznej towarów online z kolei wyniosła 8,52 bln juanów, co stanowi 20,7% całkowitej sprzedaży detalicznej towarów konsumpcyjnych. Liczba pracowników w dziedzinie e-commerce sięgnęła 51,265 mln. Udział sprzedaży detalicznej online we wzroście całkowitej sprzedaży detalicznej towarów konsumpcyjnych wyniosła 45,6%.

 Całkowita wartość detalicznego importu i eksportu za pośrednictwem platformy zarządzania transgranicznym handlem elektronicznym urzędu celnego, osiągnęła 186,21 mld juanów, co oznacza wzrost o 38,3% r / r. Dodano 24 nowe kompleksowe obszary testowe transgranicznego handlu elektronicznego. Do końca 2019 r. występowało 59 tego rodzaju obszarów, przy nieustannym procesie udoskonalania systemu polityki transgranicznego handlu e-commerce.


Powrót