Pracodawcy RP: nie ma zgody na zbieranie przez AOTMiT danych o wynagrodzeniach

W piśmie skierowanym do Ministra Zdrowia Adama Niedzielskiego, Prezesa NFZ Filipa Nowaka oraz Prezesa AOTMiT Romana Topora-Mądrego Pracodawcy RP wskazują na brak podstawy prawnej do żądania przez AOTMiT przekazania przez podmioty lecznicze informacji dotyczących wynagrodzeń pracowników.

Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji – jak wynika z wystosowanej w dniu 8 kwietnia br. do podmiotów leczniczych korespondencji – „rozpoczęła proces cyklicznego gromadzenia informacji o wynagrodzeniach osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych posiadających podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia”. Ponadto z instrukcji dot. sposobu wypełnienia tego obowiązku nałożonego przez Agencję wynika, iż konieczne jest podanie kosztów wynagrodzeń wszystkich pracowników – zarówno medycznych, jak i niemedycznych zatrudnionych we wszystkich komórkach organizacyjnych podmiotów leczniczych we wszystkich formach zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa cywilno-prawna, podwykonawstwo medyczne), niezależnie od zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

– W związku z powyższym Pracodawcy RP zwracają uwagę, iż nie ma podstawy prawnej do żądania tego rodzaju danych i podmioty lecznicze nie mają obowiązku przekazywania tych danych – czytamy w piśmie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami – art. 31lc ust. 2-4 oraz ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) – tylko podmiot wykonujący działalność leczniczą, który ma zawartą umowę z NFZ, jest zobowiązany przekazywać dane do AOTMiT, i to w zakresie tej umowy, oraz określonym w ust. 2 wyżej wymienionego art. 31lc oraz standardem rachunku kosztów określonym rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 października 2020 r. w sprawie standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców.

– Nieuprawnione jest również pisanie przez Agencję, że „niezwykle istotne jest zaangażowanie w ten proces wszystkich świadczeniodawców”, gdyż wskazane powyżej przepisy dotyczą tylko i wyłącznie tych świadczeniodawców, którzy mają zawartą umowę z NFZ – komentują Pracodawcy RP.

Poza tym ww. regulacje nie dają Agencji podstaw do pozyskiwania wybiórczych danych o samych wynagrodzeniach u świadczeniodawców posiadających umowy z NFZ. Zgodnie z ww. art. 31lc ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w celu realizacji zadań Agencji określonych w art. 31n tej ustawy, minister właściwy do spraw zdrowia oraz Agencja przetwarzają następujące dane:

  1. numer PESEL świadczeniobiorcy, a w przypadku jego braku – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  2. adres miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy;
  3. dotyczące udzielania oraz finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

– Poza tym żadne zadanie Agencji określone w art. 31n ww. ustawy nie uzasadnia zbierania danych o wynagrodzeniach, a nawet gdyby uznać, że dane dotyczące finansowania świadczeń opieki zdrowotnej obejmują także pośrednio wynagrodzenia (bo mają pewien wpływ na koszt świadczenia), to zgodnie ze standardem rachunku kosztów oraz brzmieniem ww. pkt 3 – chodzi o dane dotyczące finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Zatem w przypadku danego, konkretnego świadczeniodawcy należy wykazać związek i udział danego wynagrodzenia w finansowaniu danego świadczenia opieki zdrowotnej – komentują Pracodawcy RP.

Pełna treść apelu dostępna jest tutaj.